Kup Bilet online

5% zniżki od ceny biletu za zakup online.

O nas

„31 stycznia 1976 roku, w Kołobrzegu powstała Polska Żegluga Bałtycka. Słowa Pomerania, Silesia, Wawel, Łańcut, Rogalin, Baltivia, Wilanów, Gryf, Nieborów, Mazovia, których źródłem jest historia Polski, dzięki PŻB dla milionów Polaków stały się symbolem przygody, podróży, spełnionych marzeń, niezapomnianych przeżyć. Dla ludzi pracujących w PŻB to symbol domu i poczucia bezpieczeństwa. Przybyli tu z najbardziej odległych zakątków kraju. Oddając swoje umiejętności, talent i serce tworzyli dorobek Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Przedsiębiorstwo, które przy zmiennych wiatrach, od 40 lat trzyma stery polskiej żeglugi promowej na Bałtyku pod znakiem Polferries.”

Te słowa zawarte we wstępie do książki o 40-letniej historii Polskiej Żeglugi Bałtyckiej pt. „PŻB firma z duszą” mówią o roli, jaką odgrywa PŻB w życiu gospodarczym nie tylko Kołobrzegu, ale regionu i kraju. Wydana w roku jubileuszu książka przypomina ludzi i wydarzenia z tego pierwszego okresu i lat kolejnych. Wśród nich sylwetkę założyciela przedsiębiorstwa Jana Szymańskiego.  Opisuje atmosferę towarzyszącą PŻB od chwili powstania aż do dziś.

Dzisiaj Polska Żegluga Bałtycka to armator promowy. W początkach swojej działalności przedsiębiorstwo dysponowało także flotą statków towarowych. Mało kto pamięta ich nazwy: Hajnówka, Ruciane, Barlinek, Ina, Ner, Soła, Krutynia, Orla, Odra, Goplana, Krasnal, Nimfa, Świetlik, Rusałka. W 1976 r. ich portem macierzystym zamiast Gdyni i Szczecina stał się Kołobrzeg.

W 1976 wraz z utworzeniem PŻB, dwaj polscy armatorzy - PLO i PŻM - na podstawie decyzji rządowych przekazali statki PŻB. Przejście nastąpiło płynnie, bez zakłóceń w przewozach. Wraz z każdym statkiem armator zyskał załogę doświadczonych marynarzy. Pierwszy statek PŻB wpłynął do portu w Kołobrzegu 11 maja 1976 r. Za jego sterami stał kapitan Włodzimierz Makowski.

W kolejnym roku, 1977 w sposób tak samo płynny, PŻB przejęła promy od PLO. Przejęcie nastąpiło wraz z liniami, załogami i nazwą Polferries, pod którą uprawiana była żegluga liniowa. Pierwsze promy to: MF Gryf, MF Skandynawia, MF Wawel i MF Wilanów. Polska Żegluga Bałtycka powstała jako przedsiębiorstwo wielozakładowe o rozbudowanej strukturze. Zarządzała portem handlowym w Kołobrzegu, który rozbudowała i utworzyła sieć przedstawicielstw w całym kraju i w portach zagranicznych.

W 1978 r. wielkim dla PŻB wydarzeniem było uruchomienie linii do Anglii, do Felixstowe nowym promem Pomerania. Promy PŻB na przestrzeni lat pływały do Ystad, Helsinek, Nynäshamn, Karlskrony, Oxelösund, Visby, Kopenhagi, Travemünde, Malmö, Rygi i Rønne. Do pracy w PŻB ściągali ludzie z całej Polski. Otrzymywali w Kołobrzegu pracę i mieszkania.  W pierwszej połowie lat 80. kołobrzeski armator zatrudniał prawie 3,5 tys. pracowników.

W styczniu 1981 r. Polska Żegluga Bałtycka dysponowała flotą 6 promów. Był to kupiony od armatora fińskiego Rogalin, wybudowane w Stoczni Szczecińskiej Pomerania i Silesia oraz wcześniej przejęte Wawel, Wilanów i Skandynawia. Posiadała także 17 statków towarowych, w tym wybudowane w 1980 r. cztery nowe jednostki: Opal, Rubin, Saphir i Smaragd.

Pod wpływem zmian gospodarczych zmieniała się też PŻB. Pierwsze lata rozwoju, w których przedsiębiorstwo inwestowało, zdobywało rynki, pasażerów i ładunki zostały zakłócone przez stan wojenny i trudności gospodarcze kraju. PŻB wyszła z nich obronną ręką w połowie lat osiemdziesiątych. W tym czasie kierował przedsiębiorstwem Stefan Gębicki.

Po stanie wojennym z każdym rokiem rosła liczba pasażerów i ładunków przewożonych promami, a tym samym rosły zyski kołobrzeskiego armatora.  1985 r. zakupiono prom Łańcut, w 1988 prom Nieborów. W Kołobrzegu PŻB inwestowała w port handlowy, budowała mieszkania pracownicze, m.in. na kołobrzeskiej starówce.

W 1988 r. promy PŻB przewiozły ponad 400 tys. pasażerów, 70 tys. samochodów osobowych, 25 tys. samochodów ciężarowych. Osiągane przez PŻB zyski wzrosły o 35 procent. Pozwoliło to na rozpoczęcie największej inwestycji PŻB, jaką była budowa bazy promowej w Świnoujściu. Rozpoczęto ją w 1988 r. 

W 1989 roku PŻB eksploatowała rekordową liczbę linii: 6 linii stałych i 2 sezonowe: Świnoujście–Ystad, Świnoujście–Kopenhaga, Świnoujście–Travemünde, Travemünde–Rønne, Gdańsk–Nynäshamn, Gdańsk–Helsinki, Gdańsk–Ryga i Helsinki–Visby. W 1989 r. już we wrześniu „Kurier Polski” odnotował „Promy pękają w szwach”. PŻB w 1989 r. przewiozła rekordową liczbę pasażerów: 655 617 osób oraz 145 tys. samochodów osobowych i 21 703 samochody ciężarowe.

Baza promowa w Świnoujściu była budowana 12 lat. Inwestycję zakończono w lutym 2000 r. W 75 procentach została sfinansowana dzięki pomocy budżetu państwa.  Po zakończeniu budowy 2,5-krotnie zwiększyły się możliwości obsługi promów i ładunków. Baza mogła obsłużyć 810 tys. pasażerów, 150 tys. samochodów osobowych i 60 tys. ciężarowych rocznie.

31 grudnia 1991 PŻB, która była przedsiębiorstwem państwowym, została przekształcona w spółkę akcyjną skarbu państwa. W kolejnych latach zaowocowało to podejmowanymi przez Ministerstwo Skarbu Państwa próbami prywatyzacji. Wszystkie w znacznym stopniu wpływały na zakłócenie bieżącej działalności armatora.

9 czerwca 1994 PŻB, kierowana przez Andrzeja Grotowskiego dokonała uroczystego otwarcia części pasażerskiej budowanej w Świnoujściu bazy. Oddano nowoczesny dworzec morski z galeriami dla pasażerów.

W latach 90. PŻB stopniowo sprzedawała swoje statki towarowe, ostanie zostały sprzedane po 2000 roku. Z punktu widzenia armatora ta część żeglugi stanowiła margines działalności i nie przynosiła wystarczająco dużych dochodów.

W 2000 r. zapadła decyzja o sprzedaży bazy promowej w Świnoujściu, gdyż PŻB przynosiła straty. Jej wartość odpowiadała zadłużeniu PŻB. I chociaż baza promowa jest dla ludzi związanych z PŻB do dzisiaj nieodżałowana, to jej sprzedaż pozwoliła spółce na nowo stanąć na nogi. W tym okresie PŻB sprzedała także wiele innych nieruchomości na terenie Kołobrzegu.

Po 2000 roku PŻB znowu inwestowała we flotę. W 2003 r., kiedy PŻB kierował Jan Warchoł, został zakupiony prom Scandinavia, w 2004 r. nowy prom Wawel, a w 2007 roku Baltivia.

W 2009 r. sprzedany został port handlowy miastu Kołobrzeg. Wyniki uzyskiwane na przeładunkach w Kołobrzegu nie były dla armatora zadowalające. Podczas gdy w 1990 r. wyniosły 264 tys. ton, a port odwiedziło 320 statków, w latach 2003-2006 spadły do około 150 tys. ton i 250 statków. W 2008 i 2009 r. przeładowano już tylko około 100 tys. ton i obsłużono 160 statków.

Pięknym momentem, który trwale zapisze się nie tylko w historii PŻB, ale i żeglarstwa, był trzykrotny udział załóg promu Scandinavia w akcjach niesienia pomocy żeglarzom na Bałtyku w 2007 i w 2008 roku. Za co załogi i kapitanowie Wojciech Sobkowiak i Krzysztof Poraziński zostali uhonorowani przez Szwedzką Organizację Ludzi Morza i Polski Związek Żeglarski.

Na koniec roku 2010 PŻB przynosiła straty. Przyczyną problemów była coraz silniejsza obecność konkurencji na liniach PŻB. Jednak po wewnętrznej mobilizacji, sprzedaży części floty (promu Pomerania w 2011 r.) zmianie rozkładu rejsów i dzięki wielu innym działaniom, PŻB kierowana przez Piotra Redmerskiego wyszła na prostą i zaczęła przynosić zyski. W efekcie kołobrzeski armator w 2014 r. kupił, a w 2015 r. wprowadził na linię nowy prom - Mazovia, którego dziób został pomalowany przez gdyńskiego artystę Mariusza Warasa. Mazovia była pierwszym w Polsce promem z kolorowym dziobem! Grafika o powierzchni ok. 600 mkw. ma kształt wynurzającej się z morza ryby, a jej łuski tworzą wzory nawiązujące do wycinanek łowickich. Artysta tworząc grafikę, połączył tradycje Mazowsza z morskim klimatem. W roku 2017 kołobrzeski armator nabył kolejny prom Cracovia, którego dziób także został pomalowany przez Mariusza Warasa. Kolorowa grafika przedstawiająca wieloryba ma powierzchnie aż 900 m kw. Grafitti ma odniesienie do nazwy promu, autor inspirował się witrażami Stanisława Wyspiańskiego. W kolejnym roku PŻB  wyczarterowała komfortowy prom Nova Star, który został zatrudniony na linii Gdańsk - Nynäshamn.

Obecnie Polska Żegluga Bałtycka SA w Kołobrzegu, polski operator promowy, występujący pod marką POLFERRIES, eksploatuje pięć promów operujących na liniach:
m/f Nova Star, m/f Wawel na linii Gdańsk - Nynäshamn (Szwecja),
m/f Cracovia, m/f  Mazovia i m/v Baltivia na linii Świnoujście - Ystad, a w połączeniu z przeprawą przez most Oresund połączenie Świnoujście - Kopenhaga przez Ystad,
Polska Żegluga Bałtycka SA dysponuje własnymi Morskimi Biurami Podróży w Warszawie i Szczecinie. Oferują one nie tylko bilety promowe Polferries, lecz także bilety innych przewoźników promowych. Firma współpracuje z wieloma europejskimi biurami podróży, szczególnie z krajów skandynawskich.

Promy Polferries oferują bezpieczną i wygodną żeglugę, tradycyjną dobrą kuchnię, możliwość dokonania atrakcyjnych zakupów, a to wszystko przy wspaniałej atmosferze stworzonej przez profesjonalną i kompetentną obsługę.
Dzisiaj promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. obsługujące połączenia ze Skandynawią są jednostkami nowoczesnymi, bezpiecznymi i cenionymi przez naszych klientów pasażerskich i ładunkowych.

Polska Żegluga Bałtycka SA
78-100 Kołobrzeg, ul. Portowa 41
tel. +48 94 35 52 102, 35 52 103
fax +48 94 35 52 208
e-mail: info@polferries.pl 
www.polferries.pl 

Nr KRS 0000011871
Sąd Rejonowy w Koszalinie IX Wydział KRS
Kapitał zakładowy 40 496 820,00 PLN
NIP 671-010-07-02

Kontakt - Klienci Indywidualni i Grupowi

 

W sprawach pilnych dot. dzisiejszego odejścia promu, po godzinach pracy infolinii, prosimy o kontakt mailowy: pax.swinoujscie@polferries.pl

Klienci Indywidualni
pn-sb: 8:00-20:00
niedziela: 8:00-18:00
Klienci Grupowi
pn-pt: 9:00-17:00